Gemotiveerd horecapersoneel aantrekken met open hiring
Voor horecaondernemers was 2022 geen topjaar. Ondanks dat de omzet langzaam herstelde nadat alles weer open mocht, was het niveau nog steeds niet hetzelfde als voor de pandemie. Ook kampte de sector met een steeds groter wordend probleem: het personeelstekort. Is open hiring – een nieuwe manier van werven – de oplossing om dit tekort terug te dringen?
Neem afscheid van traditionele werving
De vacaturegraad in de horeca is bovengemiddeld hoog: in het derde kwartaal van 2022 waren er 79 openstaande vacatures per 1.000 banen. Nog steeds is een groot deel van de horecaondernemers op zoek naar nieuwe medewerkers. Al dat werven kost ook nog eens enorm veel geld, maar is lang niet altijd succesvol.
Veel werkgevers maken nog steeds gebruik van een traditionele sollicitatieprocedure. Ze zetten een eenvoudige, platte vacaturetekst online met een waslijst van alle kennis en vaardigheden die ze in een toekomstige werknemer zoeken. De kandidaat schrijft een motivatie en stelt een cv samen. Indien uitgenodigd, volgen één of meerdere gesprekken waarin het arbeidsverleden van de kandidaat wordt besproken. Voor zowel de werkgever als de kandidaat is zo’n procedure niet altijd ideaal. Wil je gemotiveerde mensen voor je bedrijf aantrekken zonder al te veel geld uit te geven aan tijdrovende werving? Laat dan het standaard sollicitatieproces los en gebruik open hiring als je wervingsstrategie.
Wat is open hiring?
In 2019 deed het fenomeen zijn intrede in Nederland. Bij open hiring is solliciteren verleden tijd: geïnteresseerden in de functie kunnen zich inschrijven op een lijst. De eerste persoon die zich inschrijft op een beschikbare functie krijgt de baan. Zo neem je alle drempels om te solliciteren weg. Met dit concept is iedereen gelijk. Iemand met een gebrek aan relevante werkervaring, geen afgeronde opleiding, langdurige werkloosheid of een angst voor sollicitatiegesprekken heeft zo minder drempels om bij je bedrijf te “solliciteren”.
Bij open hiring is het “wie het eerst komt, die het eerst maalt”. Je plaatst als werkgever nog steeds een mooie, onderscheidende vacature op je online kanalen, maar benadrukt dat iedereen een gelijke kans heeft om aangenomen te worden.
Waarom kiezen voor open hiring?
Meer potentiële kandidaten
Voor veel functies is ervaring niet cruciaal, en een sollicitatieprocedure die daarop gericht is kan demotiverend zijn voor werkzoekenden. Hoe minder functievereisten er zijn, hoe groter het aantal potentiële kandidaten. Je vacature wordt aantrekkelijk voor een veel grotere groep mensen. Vooral voor functies die moeilijk in te vullen zijn en waarvoor mensen intern kunnen worden opgeleid, is een grotere pool van sollicitanten nuttig.
Een grotere diversiteit
Discriminatie in het sollicitatieproces komt helaas nog wel eens voor. Iemand die niet wordt uitgenodigd vanwege een bepaalde achternaam, huidskleur, geslacht of leeftijd is oneerlijk. Met open hiring kijk je als werkgever alleen naar de volgorde van sollicitaties. Zo weet de sollicitant zeker dat hij of zij niet wordt afgekeurd op persoonlijke kenmerken. Daarnaast heb je meer kans op een divers personeelsbestand. Zo laat je aan de buitenwereld zien dat jouw bedrijf diversiteit en inclusiviteit bevordert.
Sneller werven
Met open hiring is het controleren van motivatiebrieven, cv’s en urenlange gesprekken verleden tijd. Je huidige werknemers worden niet extra belast met het werven van hun nieuwe collega, wat veel kosten bespaart. Je neemt de eerste persoon aan die zich inschrijft, waardoor de werving zeer snel en efficiënt verloopt. Het geld dat je bespaart, kun je onder andere in de ontwikkeling van jouw nieuwe personeel steken.
Gemotiveerd personeel
Open hiring biedt iedereen de kans op een baan. Het enige wat belangrijk is, is motivatie en inzet: wil je de baan en denk je het werk aan te kunnen? Met deze wervingsmethode haal je gemotiveerd personeel binnen, zo blijkt uit eerdere ervaringen van bedrijven die al kozen voor open hiring.
Maar wat als het geen match is?
Het is mogelijk – net als bij een traditionele sollicitatieprocedure – dat het na verloop van tijd alsnog niet klikt, of dat de werkzaamheden toch niet zijn weggelegd voor de werknemer. Daar kun je als werkgever een aantal oplossingen voor bedenken. Bied bijvoorbeeld een proeftijd of een tijdelijk contract aan om de risico’s te beperken.
Je weet nooit van tevoren zeker of de sollicitant over de juiste kennis en vaardigheden beschikt om de functie uit te voeren. Dit maakt het aanbieden van opleidingsmogelijkheden heel belangrijk. Maar dit betekent ook dat het open hiring niet geschikt is voor elk bedrijf en voor elke functie. Bij gespecialiseerde functies die veel ervaring en specifieke opleidingseisen vereisen, bieden andere wervingsstrategieën meer voordelen.
Binnen de horeca wordt – in vergelijking met andere branches – het minst vaak gekeken naar relevante werkervaring of opleiding. Hoewel open hiring geen oplossing is voor functies als chef-kok of hotelmanager, biedt het voor functies als medewerker bediening, afwasser of interieurverzorger zeker een uitkomst!
Wil jij gebruik maken van open hiring? Zorg dan dat je vacatures opvallen en zet jouw bedrijf in de picture! Onze professionals bij Functies in de Horeca helpen jou met het creëren van mooie, unieke content.