“Personeel gezocht”: hoe maak je werken in de horeca weer aantrekkelijk?
“Word jij onze nieuwe collega?”, “Kom ons team versterken!” of “Wij zoeken jou!” zijn slechts enkele voorbeelden van teksten die je bij vrijwel elke horecagelegenheid tegenkomt. Bijna overal in de horeca wordt personeel gezocht. Hoewel personeelstekorten in de horeca niets nieuws zijn, heeft de coronapandemie dit alleen maar verergerd. Hotels, restaurants en cafés moesten de deuren sluiten en personeel kwam op straat te staan. Jongeren zochten nieuwe baantjes, maar keerden niet terug naar de horeca nadat alles weer open mocht.
Dit legt veel druk op horecabedrijven. Restaurants krijgen de roosters niet rond, waardoor ze genoodzaakt zijn minder dagen per week open te gaan of zelfs de deuren te sluiten tijdens feestdagen. Dit zorgt voor veel onzekerheid bij horecaondernemers: het vertrouwen in de horeca is het afgelopen jaar gekelderd, mede door het personeelstekort.
Er moet echt iets veranderen om de horeca voort te laten bestaan. Hoe maak je werken in de horeca weer aantrekkelijk en maak je het bordje “Personeel gezocht” overbodig? Wij geven je 6 tips om duurzaam horecapersoneel aan te trekken.
Tip 1: Breng je bedrijfscultuur in kaart
Bij de zoektocht naar nieuw personeel is het belangrijk om goed na te denken over je eigen bedrijf en haar cultuur. Een positieve bedrijfscultuur maakt de werkplek aantrekkelijk voor toekomstige werknemers. Welke waarden zijn voor jou als horecaondernemer belangrijk? En wat doe jij om je werknemers tevreden te houden? Het creëren van een bedrijfscultuur waar je trots op bent, zal jou helpen huidig personeel te behouden en nieuw toptalent aan te trekken.
Creëer een cultuur waar duidelijke, open communicatie een prioriteit is. Op deze manier bouw je vertrouwen op en laat je zien dat je werknemers gewaardeerd worden. Zorg voor een veilige omgeving waar mensen graag werken. Laat dit ook zien aan je potentiële kandidaten. Visuele beelden vertellen jouw bedrijfsverhaal. Foto’s van de horeca werkplek bijvoorbeeld, of een behind-the-scenes video waarin je jouw personeel in de schijnwerpers zet, brengt de bedrijfscultuur overtuigender over.
Wil jij jouw bedrijfscultuur in beeld brengen? Functies in de Horeca ondersteunt je hierbij! Onze professionals helpen jou verder.
Tip 2: Flexibel werken
Mentale gezondheid op de werkvloer krijgt steeds meer aandacht. Het werklandschap is hier een goed voorbeeld van. Meer mensen zijn op zoek naar een betere balans tussen werk en privé.
Om de werk-privébalans van je werknemers te behouden, moet je van het vaste rooster af. Maak werken bij jouw organisatie aantrekkelijker door je werknemers flexibiliteit te bieden. Door hen zelf te laten kiezen wanneer ze werken, is de kans groter dat kandidaten het aanbod accepteren. Naast het aantrekkelijker maken van de baan, verhoogt flexibel werken de betrokkenheid en werktevredenheid van je werknemers.
Tip 3: Salaris
Er zijn veel redenen die mensen over de drempel halen om voor een baan te kiezen, maar de belangrijkste reden blijft toch het verdienen van geld. Zeker met de inflatie van nu moeten horecaondernemers een aantrekkelijk salaris bieden om concurrerend genoeg te zijn.
Des te meer reden om goed onderzoek te doen: welke salarissen bieden concurrenten op bepaalde functies? En hebben werknemers de mogelijkheid om meer te verdienen naarmate ze langer bij het bedrijf werken? Wees hier eerlijk en transparant over. Zo maak je jouw horeca werkplek aantrekkelijk voor toekomstige werknemers.
Tip 4: Andere voordelen
Een concurrerend salaris aanbieden helpt je dus al een stap verder bij het werven van nieuw horecapersoneel. Maar wat als dit niet mogelijk is? Denk dan goed na welke andere leuke voordelen je jouw werknemers biedt of bereid bent te bieden!
De horeca is de ideale branche om je werknemers leuke extraatjes te bieden. Denk aan het organiseren van proeverijen bij de introductie van de nieuwe menukaart, kortingen op overnachtingen en het aanbieden van gratis maaltijden tijdens een dienst. Dit zijn allemaal mooie arbeidsvoorwaarden die kandidaten net meer bereid maken om bij jou te komen werken.
Tip 5: Ontwikkelingsmogelijkheden
Werknemers die zich kunnen blijven ontwikkelen zijn productiever en loyaler aan de organisatie. Bied je horecapersoneel ontwikkelingsmogelijkheden aan om hen expert te maken in hun vakgebied. Denk aan het organiseren van workshops, online trainingen of het bijwonen van branche-evenementen.
Door te investeren in je werknemers en ze carrièreperspectieven te bieden, voelen ze zich gewaardeerd en geef je ze het gevoel dat ze er echt toe doen.
Tip 6: Nieuwe wervingsmethoden
Plaats jij je vacatures op vacaturebanken als Indeed of Nationale Vacaturebank? Door de honderdduizenden vacatures op deze websites zien kandidaten door de bomen het bos niet meer. De standaard, platte vacatureteksten op deze websites geven vaak geen goed beeld van de bedrijfscultuur en de functie, waardoor jouw horecazaak totaal niet opvalt.
Om kwalitatieve sollicitanten te vinden, is het slim om de kanalen die je gebruikt te heroverwegen. Laat sollicitanten de vacature beleven. Functies in de Horeca helpt jou bij het vinden van personeel dat ècht enthousiast is over je bedrijf, door je bedrijfsverhaal te vertellen via een heldere functieomschrijving en pakkende beelden.
Meer informatie